פרק א’ – ביקור סדיר
מערכת החינוך חייבת לממש את זכותם של כלל התלמידים להתחנך וללמוד כזכות יסוד.
כל תלמיד יכול להגיע ללמידה ולהישגים אוניברסאליים משמעותיים המאפשרים רכישת השכלה גבוהה ואיכותית. ביה”ס מתחייב להקנות ערכים חינוכיים וחברתיים.
חוק חינוך חובה מחייב את התלמיד להקפיד על הופעה סדירה לביה”ס ומחייב את ביה”ס וההורים לאכוף חוק זה.
המסקנות גובשו במסגרת אמנה, שתחייב את כל הצדדים, הנוגעים בדבר.
יחד עם זאת מודגש, שמנהלי החטיבות, רכזי השכבות והמחנכים ימשיכו את הטפול המשמעתי בנושא היעדרויות באופן רציף מעבר לנאמר באמנה.
תלמיד או תלמידה שסך היעדרותיו מעבר ל 30% משיעורי חינוך גופני ו/או שיעורי חינוך, לא יוכלו להשתתף בפעילויות חוץ בית ספריות (טיולים, מסעות, סמינרים וכו’).
א. מהו ביקור בלתי סדיר בשעורים?
להלן סולם הדרגתי של תגובות בהתאם לגובה אחוז ההיעדרות מכל מקצוע בנפרד. הפירוט הינו עפ”י הוראות משרד החינוך.
1) היעדרות של 10% – 15% מן השיעורים – יקבל התלמיד את הציון הריאלי, כלומר, בדיוק את
ממוצע הישגיו באותה מחצית.
2) היעדרות של 15% – 20% מן השיעורים – ייגרעו מהציון 5 נקודות.
3) היעדרות של 20% – 30% מן השיעורים – ייגרעו מהציון 10 נקודות.
4) היעדרות מעבר ל – 30%, הציון יהיה שלילי ולא יהיה זכאי לתעודת 12 שנות לימוד.
היעדרות מבית הספר לצורך נסיעה פרטית לחו”ל במהלך שנת הלימודים, אינה מאושרת ע”י משרד החינוך. היעדרות שכזו נחשבת כבלתי מוצדקת.
ב. מה דינם של שעורים רצופים באותו מקצוע?
היעדרות תלמיד מביה”ס ביום בו נלמד מקצוע מסוים ברצף 2 – 3 שיעורים, ייחשבו מספר
ההיעדרויות שלו כמספר השיעורים באותו יום. ההיעדרויות שלו כמספר השיעורים באותו יום.
לדוגמא, אם התלמיד לומד שלשה שעורי מתמטיקה ביום מסוים בשבוע, והוא נעדר מהם, יירשמו לו שלוש היעדרויות.
ג. יום של”ח – תלמיד הנעדר מיום שדה, יירשמו לו היעדרויות בכל המקצועות הנלמדים באותו יום
במערכת הקבועה.
ד. מה דינם של איחורים לשעורים?
1) חובת כל תלמיד להיכנס לכיתה עם הצלצול.
2) איחור מעל 20 דקות ייחשב להיעדרות.
3) כל שני איחורים ייחשבו אצל המורה המקצועי להיעדרות אחת.
4) תלמיד מאחר יטופל משמעתית ע”י המורה המקצועי ומחנך הכתה.
5) המנהלים ימשיכו לטפל במאחרים בדרכים המנהליות המקובלות.
ה. היעדרויות מוצדקות
קיימים מספר מקרים שבהם ייעדר התלמיד מבית הספר, אך היעדרותו תיחשב למוצדקת . חיסורים אלה מן השעורים לא יימנו עם סך כל השעורים, שנעדר בהם התלמיד באותו מקצוע.
1) אשפוז בבית חולים (ילווה באישור עם חזרתו של התלמיד ללימודים).
2) פעולות מאושרות מטעם בית הספר, שמצדיקות היעדרות (ילווה באישור הנהלת החטיבה).
3) השתתפותו של התלמיד באירועים, שמיצגים את העיר ו/או המדינה.
4) זימונים ללשכת גיוס או לצה”ל, גיבושונים מאושרים ליחידות מובחרות (ילווה באישורים מתאימים, הנמצאים בידי התלמיד לפני יציאתו לפעילות).
5) אבל על קרוב משפחה מדרגה ראשונה.
6) אשור רפואי יתקבל כהיעדרות מוצדקת, בתנאי שההיעדרות הגיעה ל – 4 ימים רצופים
ומעלה – בגיבוי אישור רפואי.
7) פניות נוספות בנושאי היעדרות יועברו לוועדת חריגים.
ו. אישורים
על כל היעדרות מוצדקת מביה”ס על התלמיד להמציא אישור הורים או אישור רפואי (מעל 4 ימים). אם היעדרותו קשורה בגורמים אחרים (אבל, צבא, תחרויות ספורט וכד’). יוצג האישור על ידי התלמיד בפני כל המורים המקצועיים.
פרק ב’ – משמעת
הופעה חיצונית
חובה להופיע לבית הספר בתלבושת אחידה לכל הפעילויות של בית הספר.
התלבושת אחידה – חולצה ללא הגבלת צבע ועם סמל ביה”ס, תוך הקפדה על ההוראות הבאות:
א. חולצה עם צווארון עגול או V בעומק של 10 ס”מ “חולצת בטן אסורה”), מכנסיים קצרים עד הברך.
ב. החולצה ללא קרעים או גזירות כלשהן. כמו כן, אין להגיע בגופיות לביה”ס.
ג. סמל ביה”ס חייב להיות על החולצה העליונה בכל שעות היום.
ד. תלבושת חורף – סווצ’ר עם סמל ביה”ס.
ה. חל איסור על הופעה בנעלי ים, בכפכפים או בנעלי בית לביה”ס.
ו. צבע השיער יהיה בצבעים טבעיים מקובלים ולא חריגים (כלומר, לא קשור לצבע השיער הטבעי
של התלמיד).
ז. חל איסור על פירסינג.
תלמיד לא יורשה להיכנס לביה”ס ללא הופעה הולמת. הודעה על כך תועבר להורים.
נ ה ל י ם :
1 ) תלמיד מחויב למסור את שמו וכיתתו בכל פנייה של בעל תפקיד או איש צוות בביה”ס
(מנהל, מורה, עובד וכד’).
2) אין להתעמת או להתווכח עם השומרים בשערים. חובה על התלמיד למלא את הוראותיהם.
3) כניסה לבית הספר תותר לכל אדם שאינו תלמיד או עובד ביה”ס רק לאחר תאום ואישור עם
מזכירות ביה”ס והצגת תעודה מזהה.
התנהגות בזמן השיעור
1) התלמידים ייכנסו לכתה עם הישמע הצלצול. התלמידים יקבלו את המורה בקימה.
2) התלמידים יעסקו רק בחומרי הלמידה השייכים לשיעור.
3) התלמידים ימלאו אחר הוראות המורים ויבצעו את המטלות כנדרש.
4) התלמיד רשאי לדבר רק לאחר שקיבל רשות מהמורה.
5) השיחה בשיעור תתנהל בנימוס ובכבוד הדדי.
6) היציאה מן השיעור תתבצע באישור המורה בלבד.
7) התלמיד יבצע את הוראות המורה. אם ההוראה אינה נראית לו, יבצע אותה תחילה, ורק בסיום
השיעור יוכל לפנות למורה כדי להעלות בפניו את השגותיו. אם לא הועילה פנייתו של התלמיד
למורה הוא רשאי לפנות למחנך הכתה, ולפי הצורך, לרכז השכבה ולהנהלה.
8) חל איסור מוחלט על התלמיד להיכנס לכתות אחרות בזמן השיעורים, אלא אם כן קיבל אישור
בכתב מגורם מוסמך.
9) דין שיעור מילוי מקום כדין שעור רגיל.
10) תלמידים שיש להם שיעור פנוי, לא יסתובבו במסדרונות הבניין.
11) לעיסת מסטיק מותרת בהפסקות בלבד. שתייה מותרת בשיעור (מבקבוקי מים ולא מפחיות).
12) במהלך השיעור יש להחזיק את הטלפון הסלולרי כבוי בתוך התיקים.
תלמיד שיפר הוראה זו, יוחרם הטלפון הסלולרי שלו ויוחזר להוריו בלבד.
ציוד לימודי
הציוד הלימודי נועד להבטיח מהלך שיעור מסודר לתועלת התלמיד ולהעלאת הישגיו הלימודיים.
חובה על התלמיד להגיע לשיעור עם הציוד הלימודי הנדרש לשיעור.
ציוד אישי
כל תלמיד אחראי על ציודו האישי. ביה”ס אינו אחראי במקרה של גניבה או נזק.
ניקיון הכתה
המורה לא יחל ללמד בכיתה שאינה מסודרת ונקייה.
האחריות על שמירת ניקיון הכתה לפני השיעור ובסוף השיעור מוטלת על תלמידי הכיתה.
האחריות על שמירת הניקיון בחצר ובמסדרונות מוטלת על כל תלמידי ביה”ס.
שחרור מלימודים
1) תלמיד המבקש להשתחרר לביתו במהלך יום הלימודים, ישוחרר רק לאחר יידוע הוריו דרך
המחנכ/ת או המזכירות.
2) שחרור תלמיד מיום לימודים ע”י הוריו, יעשה רק באמצעות הודעה בכתב למחנך.
עזיבת שטח ביה”ס
1) חל איסור מוחלט לעזוב את שטח בית הספר במהלך יום הלימודים.
2) יציאה מביה”ס תותר לתלמיד המצויד באישור מהמזכירות. את האישור יש להציג בפני השומר בשער.
3) תלמיד שייתפס קופץ מעל הגדר, יושעה מלימודים.
התנהגות בהפסקות
1) על התלמידים להתנהג בצורה נאותה בהפסקות.
2) בכל מקרה חריג יש לפנות אל המורים התורנים בהפסקות.
עישון
העישון מזיק לבריאות. על פי חוקי מדינת ישראל העישון אסור במקומות ציבוריים!
1) חל איסור מוחלט לעשן בשטח בית הספר או בכל פעילות בית ספרית אחרת במוסד ומחוצה לו.
עישון סמוך לשערי בית הספר אסור באותה מידה.
2) תלמיד המפר הוראה זו, יורחק מבית הספר למשך יומיים. אם יחזור על מעשהו – יושעה מבית
הספר.
הורים ובית הספר
ההורים מהווים צלע חיונית בקיום מערכת חינוכית בעלת אקלים חברתי-לימודי מכובד.
1) ההורים מתבקשים לקיים קשר קבוע ורצוף עם מחנכי הכתות ומוריהן. ניתן לשוחח עם כל מורה
ו/או בכל תפקיד בתאום מראש בשעות הקבלה שלו. שעות הקבלה של כל מורה יפורסמו בתחילת
השנה.
2) ימי ההורים ואספות ההורים יוצרות קשר יעיל וחשוב בין ההורים לבין מורי ילדיהם, ולכן נוכחות הורים
בימים אלה חשובה בהחלט.
3) המורים מתבקשים לשתף את הורי התלמיד בכל מידע רלוונטי באשר לילדיהם.
4) ההורים והמורים מתחייבים לשמור על יחסי אמון וכבוד הדדיים בכל שיחה ובכל מפגש.
5) בכל מקרה של פגיעה בכבוד המורה על ידי הורה, יטופל הנושא בהתאם להוראות מנכ”ל משרד.
דרך ביצוע המבחנים
1) לפני כל בחינה יפרט המורה בפני תלמידיו את היקף החומר הכלול בה. הזמן המינימלי להצגת החומר
לפני התלמידים הוא שבוע לפני הבחינה.
2) המבחן לא יכלול חומר חדש, שנלמד בשיעורים שלאחר פרסום היקף החומר למבחן.
3) הבחינות ייערכו בכתב, אלא אם כן הוראות משרד החינוך והתרבות יורו אחרת.
4) מבחן הכול הצגת נושא (פרזנטציה), יעשה עפ”י הכללים שנקבעו להגשת העבודה שתוצג.
5) המבחן יקיף פרקים נבחרים מן החומר הנלמד. החומר ייקבע על ידי כל צוות מקצוע בנפרד.
6) במתמטיקה ובאנגלית ייכללו במבחנים אותם פרקים שנלמדו ונבחנו עליהם במבחן הקודם, בנוסף
לחומר החדש שנלמד לקראת מועד המבחן הנוכחי.
הערכת הבחינות ועמידה בלוח הזמנים
1) בדיקת המבחן על ידי המורה תלווה בהערות הדרכה בשולי הכתוב. לא יוחזרו מבחנים עם הציון בלבד.
2) הבחינות יוחזרו לנבחנים תוך שבועיים מיום כתיבתן.
בוחן יוחזר שבוע לאחר קיומו.
3) עם החזרת הבחינות, יימסרו הפתרונות לידי התלמידים בכתב או במהלך שעור מיוחד (הסברים ליד
הלוח, מתן ראשי פרקים וכד’).
4) תלמידים, שאובחנו כלקויי למידה, ייבחנו על פי ההסדרים הנהוגים בביה”ס.
5) הציונים יוקלדו במשוב מידי בתום בדיקת המבחנים.