אמנת בית הספר חטב

אמנת בית הספר

הנהלת בית הספר, המורים והעובדים מקדמים בברכה את כל באי בית הספר.

חזון בית הספר

בית הספר הינו מוסד חינוכי איכותי מוביל ומתווה דרך, המכוון את תלמידיו להיות בני אדם מעורבים ומשפיעים בחברה הישראלית.

ביקור סדיר

חובתו של כל תלמיד להגיע מדי יום לבית הספר וללמוד.

תלמיד או תלמידה שסך היעדרויותיהם מעל ל 30% משיעור חינוך גופני ו/או שיעורי חינוך, לא יוכלו להשתתף בפעילויות חוץ בית ספריות (טיולים, מסעות, סמינרים וכו..)

היעדרות מבית הספר

היעדרות מבית הספר לצורך נסיעה פרטית לחו”ל במהלך שנה”ל, אינה מאושרת ע”י משרד החינוך. היעדרות שכזו נחשבת כבלתי מוצדקת, אלא אם כן הבקשה הוגשה בכתב כחודש מראש – ואושרה ע”י הפיקוח של משרד החינוך – חובתו של כל תלמיד להשלים את החומר הנלמד.

א. מהו ביקור בלתי סדיר בשיעורים (חט”ע)

להלן “סולם הדרגתי של תגובות בהתאם לגובה אחוז ההיעדרות מכל מקצוע בנפרד.
הפירוט הינו עפ”י הוראות משרד החינוך.
1. היעדרות של 15% – 10% מן השיעורים – יקבל התלמיד את הציון הריאלי, כלומר, בדיוק את ממוצע הישגיו באותה מחצית.
2. היעדרות של 16% – 20% מן השיעורים – ייגרעו מהציון 5 נקודות.
3. היעדרות של 21% – 29% מן השיעורים – ייגרעו מהציון 10 נקודות.
4. היעדרות מעל ל – 30%, הציון יהיה שלילי ולא יהיה זכאי לתעודת 12 שנות לימוד.

להלן הצגת הדברים בטבלה:

היעדרויות באחוזים המרכיב בציון
10>15 ללא שינוי
16>20 5 נקודות
21>29 10 נקודות
מעל 30% הציון יהיה שלילי

ב. מה דינם של שיעורים רצופים באותו מקצוע?

היעדרות תלמיד מבית הספר ביום בו נלמד מקצוע מסוים ברצף 2-3 שיעורים, ייחשבו מספר ההיעדרויות שלו כמספר השיעורים באותו יום.

לדוגמא, אם התלמיד לומד שלשה שעורי מתמטיקה ביום מסוים בשבוע, והוא נעדר מהם, ירשמו לו שלוש היעדרויות.

ג. יום של”ח

תלמיד הנעדר מיום שדה, יירשמו לו היעדרויות בכל המקצועות הנלמדים באותו יום במערכת הקבועה.

ד. מה דינם של איחורים לשיעורים?

1. חובת כל תלמיד להימצא בכיתה בזמן הצלצול.

2. תלמיד מאחר יטופל משמעתית על ידי המורה המקצועי ומחנך הכיתה.

3. המנהלים ימשיכו לטפל במאחרים בדרכים המנהליות המקובלות – עפ”י הצורך.

4. מידרג ענישה:
1. שיחה עם התלמיד, הישארות שעה.
2. איחור 2 באותו שבוע – הישארות שעה ועבודה שיקבל מהמורה.
3. השעיה בשטח בית הספר עם עבודות – בצמידות למורה.
4. השעיה.

ה. היעדרויות מוצדקות

חובת המחנך להתקשר בסיום 10 דקות מחנך להורה של תלמיד שלא הגיע/מאחר (חט”ב).

קיימים מספר מקרים שבהם ייעדר התלמיד מבית הספר, אך היעדרותו תיחשב למוצדקת. חיסורים אלה מן השיעורים לא יימנו עם סך כל השיעורים, שנעדר בהם התלמיד באותו מקצוע.

1. אשפוז בבית חולים (ילווה באישור עם חזרתו של התלמיד ללימודים).
2. פעולות מאושרות מטעם בית הספר שמצדיקות היעדרות (ילווה באישור הנהלת החטיבה).
3. השתתפותו של התלמיד באירועים, שמיצגים את העיר ו/או המדינה.
4. זימונים ללשכת גיוס או לצה”ל, גיבושונים מאושרים ליחידות מובחרות (ילווה באישורים מתאימים, הנמצאים בידי התלמיד לפני יציאתו לפעילות).
5. אבל על קרוב משפחה מדרגה ראשונה, שניה.
6. אישור רפואי יתקבל כהיעדרות מוצדקת, בתנאי שההיעדרות הגיעה ל – 4 ימים רצופים ומעלה.
7. פניות נוספות בנושאי היעדרות יועברו לוועדת חריגים.

ו. אישורים

על כל היעדרות מוצדקת מבית הספר על התלמיד להמציא אישור הורים או אישור רפואי (מעל 4 ימים). אם היעדרותו קשורה בגורמים אחרים (אבל, צבא, תחרויות ספורט וכד’) יוצג האישור על ידי התלמיד בפני כל המורים המקצועיים.

ז. ועדת ערער

1. לעיתים קיימים מקרים חריגים, בהם נעדר התלמיד מבית הספר, אך הם אינם נכללים במקרים שפורטו בסעיף ב’.
התלמיד יהיה רשאי לפנות לוועדת ערר מיוחדת, כדי שתתייחס להיעדרותו.

בין מקרים אלה יש למנות היעדרות ממושכת מעל שבוע, שלא הצריכה אשפוז, אירועים משפחתיים חריגים וכד’.

בוועדת הערר ישבו מנהל החטיבה, המחנך של התלמיד, יועץ ומנהל השכבה.

ועדת הערר תתכנס פעמיים בשנה, בשבוע שלפני ישיבות הציונים, ההחלטות תתקבלנה ברוב של קולות חברי הועדה.

החלטתה של ועדת הערר היא סופית.

2. במקרה של מחלוקת בין תלמיד למורה לגבי אחוז ההיעדרות, הסוגיה תועבר לטיפול מנהל/ת החטיבה.

פרק ב’ – משמעת

הופעה חיצונית

חובה להופיע לבית הספר בתלבושת אחידה לכל הפעילויות של בית הספר.

התלבושת אחידה – חולצה ללא הגבלת צבע ועם סמל בית הספר, תוך הקפדה על ההוראות הבאות:

א. חולצה עם צווארון עגול או V בעומק של 10 ס”מ, “חולצת בטן”- אסורה, מכנסיים קצרים עד הברך.
ב. החולצה והמכנסיים ללא קרעים או גזירות כלשהן, כמו כן, אין להגיע בגופיות לבית הספר.
ג. סמל ביה”ס חייב להיות על החולצה העליונה בכל שעות היום.
ד. תלבושת חורף – סווצ’ר עם סמל ביה”ס.
ה. חל איסור על הופעה בנעלי ים, בכפכפים, או בנעלי בית לביה”ס.
ו. צבע השיער יהיה בצבעים טבעיים מקובלים ולא חריגים (כלומר, לא קשור לצבע השיער הטבעי של התלמיד).
ז. חל איסור על פירסינג.

תלמיד לא יורשה להיכנס לבית הספר ללא הופעה הולמת. הודעה על כך תועבר להורים.

נ ה ל י ם:

1. תלמיד מחוייב למסור את שמו וכיתתו בכל פניה של בעל תפקיד או איש צוות בביה”ס. (מנהל, מורה, עובד וכד’…)
2. אין להתעמת או להתווכח עם השומרים בשערים. חובה על התלמיד למלא את הוראותיהם.
3. כניסה לבית הספר תותר לכל אדם שאינו תלמיד או עובד בית הספר רק לאחר תאום ואישור עם מזכירות ביה”ס והצגת תעודה מזהה.

הסדרי חניה

1. יש להחנות אופניים ואופנועים במקומות שיועדו לכך
2. אין לרכוב או להתניע אופניים/אופנוע בשטח בית הספר
3. חל איסור מוחלט לגעת באופנוע או באופניים השייכים לאדם זר
4. על התלמיד לנעול היטב את אופניו או אופנועו
5. ציודו האישי של התלמיד הוא באחריותו הבלעדית
6. אזורי החניה של המורים הם מחוץ לתחום התלמידים

התנהגות בזמן השיעור

1. התלמידים יכנסו לכיתה עם הישמע הצלצול. התלמידים יקבלו את המורה בקימה.
2. התלמידים יעסקו רק בחומרי הלמידה השייכים לשיעור.
3. התלמידים ימלאו אחר הוראות המורים ויבצעו את המטלות כנדרש.
4. התלמיד רשאי לדבר רק לאחר שקיבל רשות מהמורה.
5. השיחה בשיעור תתנהל בנימוס ובכבוד הדדי.
6. היציאה מן השיעור תתבצע באישור המורה בלבד.
7. התלמיד יבצע את הוראות המורה. אם ההוראה אינה נראית לו, יבצע אותה תחילה, ורק בסיום השיעור יוכל לפנות למורה כדי להעלות בפניו את השגותיו. אם לא הועילה פנייתו של התלמיד למורה הוא רשאי לפנות למחנך הכיתה, ולפי הצורך, לרכז השכבה ולהנהלה.
8. חל איסור מוחלט על התלמיד להיכנס לכיתה שאינו לומד בה, אלא אם כן קיבל אישור בכתב מגורם מוסמך.
9. דין שיעור מילוי מקום כדין שיעור רגיל.
10. תלמידים שיש להם שיעור פנוי, לא יסתובבו במסדרונות הבניין.
11. לעיסת מסטיק מותרת בהפסקות בלבד. שתיה מותרת בשיעור (מבקבוקי מים ולא מפחיות).
12. במהלך השיעור יש להחזיק את הטלפון הסלולרי כבוי בתוך התיקים – אלא אם כן יעשה בו שימוש בהוראת המורה. כל שימוש בטלפון סלולארי במהלך השיעור או במהלך פעילות בית ספרית – שיחה, שליחת מסרים, צילום וכד’ – ייחשב כהפרת משמעת ויטופל כאירוע משמעתי. הטלפון הסלולרי יוחרם ישמר במקום בטוח, באחריות המורה, ויימסר לתלמיד או להוריו עפ”י שיקול דעת בשיתוף עם מנהלת ביה”ס.
13. יש להוריד את כל הכיסאות לפני תחילת השיעור.

ציוד לימודי

הציוד הלימודי נועד להבטיח מהלך שיעור מסודר לתועלת התלמיד ולהעלאת הישגיו הלימודיים.
חובה על התלמיד להגיע לשיעור עם הציוד הלימודי הנדרש לשיעור.

ציוד אישי

כל תלמיד אחראי על ציודו האישי. בית הספר אינו אחראי במקרה של גניבה או נזק.

ניקיון הכתה

המורה לא יחל ללמד בכיתה שאינה מסודרת ונקייה.
האחריות על שמירת ניקיון הכתה לפני השיעור ובסוף השיעור מוטלת על
התורנים, מחנך הכיתה יקבע את תורני הכיתה – מדי שבוע יפרסם זאת על לוח הכיתה.
האחריות על שמירת הניקיון בחצר ובמסדרונות מוטלת על כל תלמידי ביה”ס

שמירה על רכוש

1. אין לגעת ברכוש הזולת ללא קבלת רשות.
2. אין לקשקש, לחרוט, להדביק מדבקות או מודעות על ריהוט בית הספר, קירותיו ומתקניו.
3. כל הגורם להשחתת רכוש בית הספר, יישא בתשלום הנזק.
4. המורה המלמד ותלמידי הכיתה אחראים על שלמות הציוד הנמצא בכיתה.
5. חדרי מחשבים – מורה המלמד בחדר, ידאג לשלמות הציוד וכיבוי המחשבים. בכל תחילת השיעור המורה ימלא טופס דיווח תקינות ציוד.
חובה לנעול את דלת הכיתה בסוף השיעור.

חדר מורים

חל איסור מוחלט על כניסת תלמידים לחדר המורים.

שחרור מלימודים

1. תלמיד המבקש להשתחרר לביתו במהלך יום הלימודים, ישוחרר רק לאחר יידוע הוריו דרך המחנכת או המזכירות.
2. שחרור תלמיד מיום לימודים ע”י הוריו, יעשה באמצעות הודעה בכתב למחנך או שיחת טלפון.

עזיבת שטח ביה”ס

1. חל איסור מוחלט לעזוב את שטח בית הספר במהלך יום הלימודים.
2. יציאה מבית הספר תותר לתלמיד המצויד באישור מהמזכירות. את האישור יש להציג בפני השומר בשער.
3. תלמיד שיצא ללא רשות או תלמיד שייתפס קופץ מעל הגדר, יושעה מהלימודים.

התנהגות בהפסקות

1. על התלמידים להתנהג בצורה נאותה בהפסקות.
2. בכל מקרה חריג יש לפנות אל המורים התורנים בהפסקות – וליידע את המחנך.

עישון

העישון מזיק לבריאות. על פי חוקי מדינת ישראל העישון אסור במקומות ציבוריים.
1. חל איסור מוחלט לעשן בשטח בית הספר או בכל פעילות בית ספרית אחרת במוסד ומחוצה לו. עישון סמוך לשערי בית הספר אסור באותה מידה.
2. תלמיד המפר הוראה זו יושעה מהלימודים – ומחנך הכיתה יעדכן את ההורים. אם יחזור על מעשהו – יושעה מבית הספר והוריו יוזמנו לביה”ס לשיחה.

אלימות מילולית ופיסית

1. יש להקפיד על תרבות דיבור ולשון נקייה בין כל באי בית הספר.
2. חל איסור מוחלט לפגוע פיסית ומילולית בכל אדם ו/או רכושו (גניבה או השחתה).
3. יש לדווח לממונים על כל גילוי של אלימות.
4. בכל מקרה של התנהגות אלימה, יינקטו אמצעי משמעת חמורים. במקרים חריגים יש לערב את המשטרה.
5. חל איסור מוחלט להכניס לשטח בית הספר אולרים, אגרופנים, נפצים, גז מדמיע או כל כלי משחית אחר, העלול לגרום לפגיעה.
6. עם גילוי אחד מן החפצים שפורטו לעיל, יש להחרימם מיידית, ונגד התלמיד יופעלו אמצעי משמעת חמורים כגון: השעיה ודיווח למשטרה.
7. תלמיד אלים יורחק מהלימודים, הוריו יעודכנו/ יזומנו ע”י מחנך הכיתה. במקרים חמורים ביה”ס יידע את המשטרה.

פעילות חברתית חינוכית

הפעילות החברתית חינוכית של ביה”ס נועדה להעשיר ולחנך את תלמידנו בדרך חוויתית ושונה.
הפעילות החברתית ערכית של בית הספר היא חלק בלתי נפרד מתוכנית הלימודים, ולכן חלה חובת השתתפות בהן- הדבר יבוא לידי ביטוי בציון בתעודה.
תלמיד שאינו נשמע להוראות ומחבל בהצלחת הפעילות או האירוע, מונע מחבריו ליהנות מן האירוע ופוגע בשמו הטוב של בית הספר.
תלמיד שיתנהג בצורה בלתי הולמת בפעילויות ובאירועים בית ספריים, לא יורשה להשתתף באירוע נוסף. כמו כן, ינקטו נגדו צעדי משמעת בהתאם לשיקול הדעת של הצוות החינוכי של בית הספר.

תשלום שכר לימוד הינו תנאי להשתתפות תלמידים בפעילויות חברתיות, מסעות, ימי עיון וטיולים שנתיים. תלמיד שלא יסדיר את חובותיו לביה”ס, תימנע ממנו הזכות לקחת חלק בפעילויות אלה, והתלמיד יגיע ללימודים סדירים בבית הספר.

התנהגות בפעילויות חוץ בית סיפרית : טיולים, מסעות, סיורים לימודיים, סיורי של”ח מופעים והצגות.
בכל פעילות, המתבצעת מחוץ לתחומי בית הספר, כפוף התלמיד לכללי המשמעת המחייבים בבית הספר.
1. לטיול ערך חינוכי וחלה חובת השתתפותם של כל התלמידים.
2. בעלי פטור רפואי משיעורי חינוך גופני לא יוכלו להשתתף במסעות של”ח ובפעילויות בעלות אופי פיזי. ביטול הפטור יאפשר השתתפות בפעילויות הנ”ל בתנאי שהתלמיד שב לשיעור חנ”ג לפחות למשך שלושה חודשים טרם הפעילויות.
3. על מנת להבטיח הכנה נאותה לקראת הטיולים השנתיים, באסיפת ההורים בתחילת השנה מורי השל”ח יציגו את הנושא בשכבות ז’ – י”ב.
ההורים יתבקשו לחתום על טופס התחייבות המפרט את אחריות התלמיד והוריו לנושאים הקשורים בכללי ההתנהגות בטיול – לפני היציאה לטיול.
4. התלמידים נקראים לשמור על שלמות המתקנים, בהם הם משתמשים בכל פעילות מחוץ לביה”ס.
5. בכל מקרה של גרימת נזק, יחוייב התלמיד בעלות כספית מלאה.
6. במקרים חריגים של בעיות משמעת, ראשי האחראי מטעם בית הספר לנקוט אמצעים, כולל החזרת התלמיד לביתו, על חשבון ההורים.
במידה והתלמיד יוחזר במהלך הטיול לביתו, יהיה זה על חשבון התלמיד. כמו כן התלמיד לא יהיה זכאי להחזרת עלויות הטיול.
7. במקרים קיצוניים של בעיות משמעת, רשאי בית הספר לדרוש מן התלמיד לצאת לטיול בליווי אחד מהוריו, או לחילופין למנוע את יציאתו – הכול על פי החלטת ההנהלה.
אם לא תותר השתתפותו של התלמיד בטיול/במסע, הוא יהיה זכאי להחזר העלויות עבור הטיול.
8. במחנה אימונים צה”לי נתונים שיקולי הענישה בידי המערכת הצבאית. נוסף על הענישה הצהלית יטופל התלמיד גם באמצעות הנהלת בית הספר. (חט”ע)
9. תלמיד רשאי לבטל את השתתפותו בטיול ללא חיוב כספי עד שבוע לפני מועד היציאה לטיול. לאחר מועד זה יחויב התלמיד בהוצאות הטיול.

נוהל טיפול בהפרת משמעת

התנהגות נאותה של התלמיד במסגרת לימודיו: בשיעור, בהפסקה ו/או בכל פעילות בית ספרית מחוץ לבית הספר – היא תנאי חשוב ליצירת אקלים חינוכי מיטבי לתלמידים.
תלמיד שיפר את כללי המשמעת המקובלים בבית הספר, יינקטו כלפיו אחד האמצעים להל”ן, בכל מקרה יובהרו לתלמיד סיבות הענישה, וביכולתו להגיב עליהן בשיחה.
1. המורה יקיים שיחת בירור עם התלמיד.
2. המורה יערב את ההורים, את מחנך הכיתה, את היועצת את רכז השכבה ואת מנהל החטיבה.
3. קיום שיחות ומפגשים בנוכחות בעלי תפקידים רלוונטיים.
4. תוטל על התלמיד הכנת פעילות חינוכית.
5. התלמיד יושאר בסוף יום הלימודים מעבר לשעות לימודיו הרגילות.
6. התלמיד יורחק מבית הספר ליום או יותר – בידיעת המחנך, באישור רכזת השכבה ובהסכמת מנהלת החטיבה – התלמיד יקבל מטלות לביצוע בזמן ההשעיה בביתו.
7. התלמיד ילמד בכיתה אחרת בשכבה למספר ימים.
8. כל הפרת משמעת תתועד בתיק האישי של התלמיד

במקרי בעיות משמעת קיצוניות:

התלמיד יועבר לבית ספר חילופי.
התלמיד יורחק סופית מלימודיו בבית הספר.

הורים ובית הספר

ההורים מהווים צלע חיונית בקיום מערכת חינוכית בעלת אקלים חברתי – לימודי מכובד.
ההורים מתבקשים לקיים קשר קבוע ורצוף עם מחנכי הכתות ומוריהן. ניתן לשוחח עם כל מורה ו/או בעל תפקיד בתאום מראש בשעות הקבלה שלו. שעות הקבלה של כל מורה יפורסמו בתחילת השנה.
ימי ההורים ואספות ההורים הרצאות, ימי שיא וכדומה יוצרים קשר יעיל וחשוב בין ההורים לבין מורי ילדיהם. ולכן נוכחות ההורים בימים אלה חשובה בהחלט.
המורים מתבקשים לשתף את הורי התלמיד בכל מידע רלוונטי באשר לילדיהם.
ההורים והמורים מתחייבים לשמור על יחסי אמון וכבוד הדדיים בכל שיחה ובכל מפגש.
בכל מקרה של פגיעה בכבוד המורה על ידי הורה, יטופל הנושא בהתאם להוראות מנכ”ל משרד החינוך.
ההורים מתבקשים ליידע את המחנך במידע רלוונטי שוטף לגבי ילדם.

פרק ג’ – הערכה

הערכת הישגים עברה תהפוכות רבות במהלך השנים. כמו בתחום החקירה המדעית, גם בתחום הערכת הישגים הנגזר ממנה המטוטלת נעה בין גישות כמותיות לאיכותיות. בעוד המבחן הוא כלי מדידה אובייקטיבי וחד משמעי, הערכה כרוכה באינטראקציה מתמשכת בין המורה לתלמיד במטרה לבנות דיוקן נאמן של תלמיד כלומד. היכרותו של המורה עם תלמידים רבים עוזרת לו להבין יותר את הישגי התלמיד הבודד.
כלי ההערכה המרכזי בחינוך העל יסודי הוא המבחנים לסוגיהם. בבית הספר קיימות
אמות מידה ברורות ביחס לעריכת הבחינות, לסוגיהן, למשקלן, במטרה ליצור אחידות בתחום חשוב זה.
טוהר הבחינות יישמר בבית הספר, על מנת שמשרד החינוך יכיר בציונים הבית ספריים בעידן עבודות החקר והערכה החילופית.

א. דרכי הערכה

לרשות המורה יעמדו כלי ההערכה הבאים:
1. מבחנים: בדיקת הישגי התלמידים לאחר הודעה מוקדמת.
2. בחנים: היקף הבוחן הוא על שני שיעורים אחרונים. דין בוחן בעל פה הוא כדין בוחן בכתב – משך הבוחן 15 -20 דקות בלבד !
3. עבודות מקיפות: עבודות מקיפות, שמחייבות את התלמיד לחשיבה וליישום לימודיו בפרקי זמן ארוכים יותר.

P B L עבודות חקר

4. עבודות חקר, גמר: בהתאם למשקל היחסי שקבע שמשרד החינוך לכל מקצוע.
5. שעורי בית: עבודות ותרגילים בנושאים הנלמדים בכתה במהלכם השגרתי של השיעורים.
6. מבחני משווה: מיועדים לבדיקת עמידתם של קבוצות תלמידים בקבוצות לימוד זהות והספק חומר ושליטה באותה שכבה.
7. מבחני מתכונת: משמשים כאמצעי הדמיה של מבחן הבגרות שבו יתנסה התלמיד בכל המרכיבים של מבחן הבגרות – זמן, מבנה, היקף חומר וכו’. תפקיד מבחן המתכונת לבדוק את שליטתו של התלמיד בכל החומר הנדרש לקראת בחינת הבגרות, כדי להגביר את מוכנותו והעלאת סיכויי הצלחתו בבחינת הבגרות. לבחינות מתכונת לא יערכו מועדי ב’.

ב. הרכב הציון המקצועות השונים

1. מרכיבי ציון המחצית באחוזים ייקבעו על ידי הצוות המקצועי, באחריות מרכז המקצוע ויפורסמו לטובת התלמידים.
2. הרכב ציון המחצית יהיה אחיד לכלל המורים המלמדים אותו מקצוע, בכל שכבת הגיל ובנפרד לכל חטיבה.
במקצועות שיש בהם שתי בחינות ומעלה, הצוות המקצועי יקבע את משקלו של כל מבחן.

ג. לוח הערכה (בחינות) ותדירותן

אירועי הערכה יקבעו בהתאם לדרישות רכזי המקצוע ו/או המגמה.

1. התלמיד יקבל את לוח הבחינות של כתתו, הכולל את כל מקצועות הלימוד שיש בהן בחינות. בלוח הבחינות ישובצו גם מועדי ב’.
2. לוח המבחנים יפורסם בתחילת כל מחצית.
3. בכל כיתה לא ייערכו יותר משלוש בחינות בשבוע. הוראה זו מתייחסת למועדי ב’ של הבחינות.
4. אין לקיים בוחן, בימים שמתקיימים בהם מבחנים.

5. מומלץ לא לקבוע תאריך מבחן מיד לאחר חג ומועד ו/או לאחר טיול שנתי.

6. שינוי מועדי מבחנים יתבצע ע”י המנהל הפדגוגי בתיאום עם מנהלת ביה”ס ורכזי מקצוע במידת הצורך.

ד. דרך ביצוע המבחנים

1. לפני כל בחינה יפרט המורה בפני תלמידיו את היקף החומר הכלול בה. הזמן המינימלי להצגת החומר לפני התלמידים הוא שבוע לפני הבחינה.
2. המבחן לא יכלול חומר חדש, שנלמד בשיעורים שלאחר פרסום היקף החומר למבחן.
3. הבחינות ייערכו בכתב, אלא אם כן הוראות משרד החינוך והתרבות יורו אחרת.
4. מבחן הכולל הצגת נושא (פרזנטציה), יעשה עפ”י הכללים שנקבעו להגשת העבודה שתוצג.
5. המבחן יקיף פרקים נבחרים מן החומר הנלמד. החומר ייקבע על ידי כל צוות מקצוע בנפרד.
6. במתמטיקה ובאנגלית ייכללו במבחנים אותם פרקים שנלמדו ונבחנו עליהם במבחן הקודם, בנוסף לחומר החדש שנלמד לקראת מועד המבחן הנוכחי.

ה. מבנה השאלון

1. שאלוני המבחן לתלמידים יימסרו בהדפסה בלבד. בכל טופס מבחן/בוחן /עבודה יופיע לוגו בית הספר.
2. בראש השאלון יוצגו הנחיות כלליות לנבחנים: משך הבחינה, חלקי הבחינה, הניקוד לכל פרק, ושאלות הבחירה במידה ויש.
3. תלמידים יכתבו את תשובותיהם על דפי הבחינות של בית הספר.

ו. הערכת הבחינות ועמידה בלוח הזמנים

1. בדיקת המבחן על ידי המורה תלווה בהערות הדרכה בשולי הכתוב. לא יוחזרו מבחנים עם הציון בלבד.
2. הבחינות יוחזרו לנבחנים תוך שבועיים מיום הבחינה.
בוחן יוחזר שבוע לאחר קיומו.
3. עם החזרת הבחינות, יימסרו הפתרונות לידי התלמידים בכתב או במהלך שעור מיוחד (הסברים ליד הלוח, מתן ראשי פרקים וכד’ )
4. תלמידים שאובחנו כלקויי למידה, ייבחנו על פי ההסדרים הנהוגים בבית הספר.
5. הציונים יוקלדו במשוב בתום בדיקת המבחנים.

ז. ערעור על ציון מבחן

1. תלמיד רשאי לערער על ציון המבחן לא יאוחר מן השיעור שלאחר החזרת המבחן.
2. הערעור יוגש למורה המקצוע בכתב על גבי טופס מיוחד, בו ינמק התלמיד את בקשתו.
3. התשובה על הערעור תימסר בכתב בשיעור שלאחר מסירת הבקשה, על גבי אותו טופס. (טפסים נמצאים בכל המזכירויות של החטיבות)
אם תוצאות הבדיקה יספקו את התלמיד, הוא רשאי לפנות למרכז המקצוע באמצעות מחנך כיתתו.
4. אם המורה של התלמיד הוא מרכז המקצוע, ייבדק הערעור על ידי מורה בכיר מתוך הצוות.

ח. בחינות – מועד ב’
1. בחינות מועד א’ ניתנות לתלמידים בתנאים הטובים ביותר, תאריכים נוחים, השומרים על מרווחי זמן נאותים בין מבחן למבחן, שעות נוחות במערכת, חומר מבחן מוכר, שתורגל קודם לכן ועוד.

חובה על התלמידים להבחן במועדי א’ על מנת להגדיל את סיכוייהם להצלחה.
מועדי ב’ נועדו לסייע לתלמידים לתקן אי הצלחה מקרית במבחן
מועד א’ (הזדמנות נוספת להגיע להישגים גבוהים יותר). תלמיד
רשאי לגשת רק לשני מבחנים מועד ב’ בסמסטר, עפ”י רישום מראש
אצל המורה הבוחן (טופס רישום למועד ב’ ינתן לתלמידים ע”י
המורה המקצועי/המחנך).

לתלמידי כיתות ז’ – ח’ אין אפשרות להבחן במועד ב’

2. מועד ב’ לא ייכלל במניין שלוש בחינות בשבוע.
3. אם תלמיד נבחן במועד ב’ כדי לתקן את הציון שלו ממועד א’, תוצאת המבחן במועד ב’ מבטלת את הציון של מועד א’ (לחיוב ושלילה).
4. לא יתקיים מבחן נוסף מעבר למועד ב’.
5. תלמידים שנעדרו מבחינה בגלל שייצגו את בית הספר באירועים שונים (כמו תחרויות מחוזיות וארציות, חידונים, כנסי נוער וכד’) זכאים לגשת לשתי בחינות (מועד א’ ומועד ב’) בנוסף לשתי הבחינות להם זכאים, כמו כל תלמיד אחר בבית הספר.
6. תלמיד שנוצרה לו התנגשות בין שתי בחינות מועד ב’, יתאם עם אחד מהמורים הבוחנים מועד היבחנות חדש.
7. היבחנות במועד ב’ מותנית באישור המורה המקצועי ובהסכמתו.
8. מועדי ב’ יתקיימו בסוף יום הלימודים.

ט. מבחנים נוספים

1. אם מספר הנכשלים בבחינה יגיעו לשליש ומעלה מסך התלמידים הרשומים בכיתה/הקבצה, יערוך המורה מבחן חוזר, ולא יתחשב בציוני הבחינה הקודמת, למעט תלמידים שהצליחו ומסתפקים בציון שקיבלו.
2. בחינה זו תתקיים במהלך יום הלימודים בשיעור של המורה, על פי הסדרים, שיקבעו על ידי המנהלים בחטיבות.
3. תלמידים שמסרו דף ריק או כמעט ריק למורה הבוחן, לא ייחשבו לחלק מ 1/3 הנכשלים במבחן לצורך קביעת מועד חוזר לבחינה.

י. טוהר הבחינות

1. חובתו של הנבחן לשמור על טוהר הבחינות.
2. מורה המקצוע רשאי לפסול את בחינתו של התלמיד במקרה של אי שמירת טוהר הבחינות.
3. אם התלמיד סבור, שהוא לא פגע בטוהר הבחינות, הוא רשאי לערער על החלטת המורה בפני מנהל החטיבה.
4. תלמיד שלא שמר על טוהר הבחינות במועד א’, לא יורשה לגשת לבחינת במועד ב’ – וציונו יהיה שלילי.
5. לפגיעה בעיקרון טוהר הבחינות יהיו השלכות גם על הציון בהתנהגות.

יא. הציון השנתי ציוני המגן – לחט”ע בלבד
הציון השנתי מורכב ממכלול הישגיו של התלמיד במקצוע מסויים בבית הספר.

יב. בחינת מתכונת תתקיים רק לפני בחינת בגרות חיצונית: (חט”ע)

1. המקצוע הנלמד שנה אחת, יורכב הציון השנתי כדלהלן:
70% הציון השנתי (ממוצע שני הסמסטרים).
30% ציון בחינת המתכונת.
2. במקצוע הנלמד במשך שנתיים, יורכב הציון השנתי כדלהלן:
70% הציון השנתי של השנה השנייה.
30% ציון בחינת המתכונת.

הערה: בשנה הראשונה מוערך התלמיד בהערכת בית ספרית בהלימה לתכנית
הלימודים החדשה.

3. התלמיד יקבל את הציון השנתי (המגן) שלושה ימים לפני בחינת הבגרות.
הציון יימסר לתלמיד בכתב, תוך פרוט הנתונים המרכיבים את הציון.
המורה רשאי גם לתת את הציון השנתי של התלמיד בשיחה אישית בליווי כל הפרטים שהביאו למתן הציון.
4. תלמיד, המעוניין לערער על ציון שנתי, יביא בפני המורה נתונים מספריים ונימוקים הגיוניים, הקשורים להישגיו הלימודיים: טעות בחישוב הציון, העדר התחשבות במבחן מסוים וכד’.
5. תלמיד הנעדר מלימודים מעל 30% במקצוע שבו ניגש לבגרות לא יהיה זכאי לציון שנתי (ציון מגן) אלא אם המועצה הפדגוגית תאשר את היעדרויותיו.
6. תלמיד הנעדר משעורים ו/או מביה”ס בשיעורים שקדמו למבחן (ביום המבחן), לא יורשה להיבחן.
תלמיד הנעדר יום לפני מבחן ללא סיבה מוצדקת לא יורשה להיבחן למחרת.

נהלי ביצוע – מבחני מתכונת: (חט”ע)

• עם קבלת מועדי בחינות הבגרות המשוערים תכין המנהלת הפדגוגית את לוח בחינות המתכונת בהתאם לדרישות רכזי המקצוע ובתיאום עם רכזי השכבות.
• מנהלת החטיבה העליונה תאשר את לוח הבחינות.
• לא תתקיים יותר מבחינת מתכונת אחת למקצוע.
• בחינה שמועדה הרשמי שונה ללא אישור מנהלת החטיבה – תבוטל.
• התלמידים ישוחררו מוקדם יותר ביום שלפני הבחינה וביום הבחינה יגיעו ישירות לבחינה.
אם בכל זאת מתקיימים שיעורים אחרי הבחינה, הלימודים ממשיכים כסדרם, גם עבור התלמידים שנבחנו.
• במקצועות בהם הוחלט על הערכה בית ספרית – בחינה פנימית במסגרת ה 30% , לא תתקיים בחינת מתכונת.
• לאחר קביעת מועדי בחינות המתכונת יהיה כל רכז מקצוע בגרותי אחראי על כלל הפעילויות בנוגע לבחינה במקצועו.
• המנהלת הפדגוגית תכנס דיונים בהשתתפות רכז כל מקצוע, מנהלת השכבה ויועצת השכבה על מנת לקבל תמונת מצב שלמה של לקויות הלמידה בשכבה הרלוונטית למקצוע.
• רכז המקצוע יפנה כשבוע לפני בחינת המתכונת לרכזת מערכת השעות בבקשה להקצאת חדרים ליום הבחינה.
• באחריות רכזת מערכת השעות ליידע אודות שינויים, את המורים המלמדים בחדרים ובשעות שהוקצו לבחינה.
• מורים ישובצו לשמירה במבחני מתכונת. רכזת מערכת השעות אחראית ליידע את המורים השומרים לגבי שעות השמירה המדויקות והכיתות בהן עליהן לשמור.
• מורה משגיח לא ישובץ לשמירה על כיתה מעבר לרצף של שני שיעורים.
• רכז המקצוע אחראי להחלפה תקינה של המורים המשגיחים במהלך הבחינה.
• בחינת המתכונת תחובר באחריות רכז מקצוע ובהתייעצות עם מורי המקצוע.

• רכז המקצוע אחראי לכלל הנושאים המנהלתיים סביב הבחינה (הנחיות, דפי כתיבה, דפי עזר נדרשים).

• באחריות המורה המקצועי לוודא שכל תלמידיו מופיעים במחשב בקבוצת הלימוד שלו ולוודא שלא מופיעים בקבוצת הלימוד שלו תלמידים שאינם נמצאים בפועל בקבוצתו.

• יש להגיש את ציוני ההגשה לרכז המקצוע עד ארבע ימים לפני הבחינה.

• רכז המקצוע יעביר את הציונים למנהלת הפדגוגית ולמנהלת החטיבה, רק לאחר אישורן יפורסמו הציונים לתלמידים.

• תלמידים יוכלו לערער בפני מוריהם על הציון. תיקון ציון מעל ל10 נקודות מחייב אישור של מנהלת החטיבה או המנהלת או המנהלת הפדגוגית.